90. ročník automobilovej výstavy v Ženeve, plánovaný v dňoch od 3. do 15. marca, bol našťastie rozhodnutím švajčiarskej vlády zo dňa 28. februára 2020 zrušený.
Ženevský autosalón je považovaný za jednu z najdôležitejších automobilových výstav v Európe. Práve dnes by sme už hodnotili a počítali návštevnosť tohto podujatia a s najväčšou pravdepodobnosťou by sme boli konfrontovaní aj s obrovským nárastom koronavírom kontaminovaných osôb.
Napriek tomu, že 90 % stánkov na výstavišti už bolo inštalovaných a majitelia hotelov a reštaurácii boli v plnom nasadení, švajčiarska vláda z preventívnych dôvodov podujatie zrušila len štyri dni pred otvorením. Zdravie účastníkov sa stalo najvyššou prioritou, miliónové straty pre vystavovateľov druhoradými. Je otázne, či k zrušeniu autosalónu nemalo prísť skôr, predtým ako vystavovatelia začali privážať svoje expozície, autá a zamestnancov. Koncom februára už susedné Taliansko registrovalo stovky infikovaných ľudí. Otvorene sa hovorí o podcenení existujúcich rizík a bezprecedentnom organizačnom zlyhaní. Len malou útechou je skutočnosť, že už zakúpené vstupenky budú preplatené (16 CHF).
História Ženevského autosalónu sa začala písať v roku 1905. Do roku 2020 mala táto autoshow len niekoľko páuz, samozrejme v rokoch prvej a druhej svetovej vojny. Po druhej svetovej vojne sa brány autosalónu opäť otvorili a bola to prvá povojnová výstava tohto druhu.
Zlatou érou salónu sa považujú 60. roky, kedy návštevnosť prekonala pol milióna účastníkov. Premiéru v meste pri Ženevskom jazere mali autá považované za najkrajšie automobily všetkých čias: Jaguar E- Type, Volvo P 1800 či Lamborghini Miura.
Popularita autosalónu rástla aj v nasledujúcich desaťročiach. Návštevnosť sa drží okolo 600 000 ľudí, ale napríklad v roku 2005 to bolo až 747 700 návštevníkov. V osemdesiatych rokoch bolo otvorené nové výstavisko Palexpo, kde sa autosalón koná doteraz.
Posledné roky sa nesú v znamení ekonomickej krízy, napriek tomu bola Ženeva stále symbolom jedného z najväčších autosalónov sveta s účasťou významných automobilových hráčov.
Koronavírus však prichádza v čase, keď už niektorí tradiční vystavovatelia začínajú dramaticky znižovať náklady a hľadajú iné cesty a alternatívne spôsoby ako zaujať. V tomto roku mali na výstave chýbať napríklad: Ford, Citroen, Jaguar, Land Rover, Lamborghini, Peugeot, Opel, Nissan, Subaru či Volvo.
Na strane druhej v Ženeve mali zažiariť viaceré novinky: Alfa Romeo Tonale, BMW i4, Hyundai i20, Fiat 500 s čisto elektrickým pohonom, Porsche 911 Turbo, nový hybridný model Toyota Yaris, štvrté generácie áut Kia Sorento, Honda Jazz a Audi A3 i mnohé ďalšie. Aj Škoda mala pripravené svoje tromfy Octaviu RS a Kamiq.
Ja osobne som sa tešila na novú generáciu crossoveru Mercedes GLA. Keďže žijem v blízkosti Ženevy, mám príležitosť zúčastňovať sa autosalónu každoročne a je to pre mňa vždy malý sviatok. Vstupenku mi tradične doručí predajňa, kde som si kúpila svoje auto a pridáva i malý bonus, gastronomické menu v stánku vystavovateľa. Je mi jasné, že určite so mnou počítajú aj pri kúpe nového auta. 🙂
Keď žijete vo Švajčiarsku, je veľmi výhodné prísť na autosalón vlakom. Pretože vlaková stanica aj letisko sa nachádzajú v priamej blízkosti výstaviska Palexpo. Vyhnete sa tradičným zápcham aj problému s parkovaním. Dopravné zápchy v čase trvania autosalónu sú na dennom poriadku a dokážu narobiť veľa problémov na diaľnici smerom na Ženevu. Nie je žiadnym tajomstvom, že rodení Švajčiari najradšej “ vypadnú z mesta“ na dovolenku počas trvania celého autosalónu.
Napriek tomu, že návšteva tohto podujatia je pre mňa vždy malým sviatkom, musím sa priznať, že môj prvý dojem nebol úplne najlepší. Možno sa na mňa Švajčiari nahnevajú, ale mne výstavisko Palexpo pripomína jeden veľký hangár. Je mi jasné, že ak niekto sem docestuje autobusom (cesta trvá minimálne 12 hodín), potrápi sa v dopravných zápchach a potom nevyspatý vystúpi pred „hangárom „, aby mohol obdivovať to najlepšie z aktuálnej ponuky automobilového priemyslu, musí byť naozaj zanieteným fanúšikom automobilizmu. Ja sa za neho síce nepokladám, ale vidieť na jednom obrovskom priestore modely tých najznámejších automobiliek, sadnúť si do nich, fotiť sa pri nich, porozprávať sa priamo s predajcami áut, má určite svoje osobité čaro. Pripájam zopár mojich fotografií z predchádzajúcich ročníkov:
Osobitý vzťah mám k stánku automobilky Škoda. Tu strávim vždy minimálne hodinu a nikdy neodchádzam naprázdno. Škoda má vyhradený veľký priestor a svoju prezentáciu pojme zábavnou vzdelávacou formou. Ak chcete získať pekný firemný suvenír (kľúčenku, pero, dáždnik, okuliare, diár…), musíte sa zapojiť do súťaže, ktorá obsahuje niekoľko odborných otázok o vystavovaných modeloch. Súťaž vo forme kvízových otázok určite zvládnete, prípadne „odkukáte“ od suseda. Naučíte sa niečo nové, zabavíte a odchádzate s darčekom. Myslím, že takýto program môžete absolvovať len v stánku Škoda.
Napriek zrušeniu autosalónu, vyhlásenie ankety európskeho Auta roka 2020 v halách Palexpa predsa len prebehlo. Stal sa ním Peugeot 208, ktorý ponúka verziu naftovú, benzínovú aj elektrickú. Vyrába sa na Slovensku, v trnavskom závode PSA. Porazil Teslu 3 a Porsche Taycan. Stalo sa tak po prvýkrát v histórii bez prítomnosti divákov, v rámci živého vysielania kanálu YouTube.
Je teraz relevantnou otázkou či vystavovatelia dokážu „stráviť“ obrovské finančné straty, zapríčinené zrušením autosalónu a či sa tradičné autosalóny nestanú už len minulosťou.
V každom prípade mnoho automobiliek už pristúpilo k virtuálnym prezentáciám svojich modelov na internete.
Aby som nekončila môj blog pesimisticky, mám pre vás tip na jeden výborný športový akčný film z prostredia rýchlych áut Le Mans ´66 s úžasným hereckým obsadením (Matt Damon a Christian Bale), ktorý som videla nedávno v kine. Dobrých filmov počas karantény nikdy nie je dosť.
Písanie tohto blogu mi celkom príjemne vyplnilo tento víkend, počas ktorého som sa už pomaly dostávala do miernej paniky, pozorujúc ako sa vo Švajčiarsku pristupuje k riešeniu problému s koronavírom. No neviem či toto majú Švajčiari pod kontrolou…